Ahad, 1 Mac 2009

Pernahkah Anda Sakit Lutut




السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

Dengan bismillah hamba mulakan.
Kepada semua ingin kupesan.
Janganlah lupa menjaga kesihatan.
Supaya ibadat dapat diteruskan.



Pada pagi yang mulia ini ( Isnin 5 Rabiul Awal 1430 ) bersamaan ( 02 Mac 2009 ) saya sekali lagi ingin mendedahkan pengalaman yang telah lalu terutamanya yang mengenai diri saya sendiri.
Sebelum itu saya ingin bertanyakan kepada anda, pernahkah anda sakit, berapakah usia anda sekarang, cuba ingatkan usia anda sekarang dan campurkan dengan 20 tahun atau 30 tahun, berapakah umur anda, ketika itu anda akan senang diserang penyakit, berapakah usia ibu anda dan berapakah pula usia bapa anda, Dalam usia tersebut mereka sekarang senang diserang penyakit.
Oleh itu anda sekarang perlulah mengambil berat tentang kesihatan, terutamanya berkaitan dengan penjagaannya supaya dapat menolong diri sendiri dan ibubapa tetapi sebagai orang Islam hendaklah melebarkan pertolongan itu meliputi saudara Islam yang lain. Sebelum itu saya juga perlulah mengingatkan diri sendiri tentang perkara tersebut. Saya sengaja membuat intro sedemikian kerana blog ini tempat saya bersantai-santai sahaja, santai berfaedahlah katakan. he he he.

Beberapa tahun yang telah lalu saya mengalami sakit lutut, diserang secara tiba-tiba sehingga susah hendak menunaikan solat, terutamanya ketika turun dan bangun dari sujud, naik tangga dan seumpamanya.

Kebiasaan saya jika mengalami sakit apa-apa atau kurang sihat , saya suka menceritakan kepada rakan-rakan, akhirnya dengan berkat penceritaan saya itu salah seorang bekas jururawat telah memberikan petua kepada saya atau menasihati saya supaya minum air "100 plus" sekurang-kurangnya tiga kali sehari dengan kadar secawan sekali minum. Saya pun ikut nasihat tersebut, alhamdulillah sihat sampai sekarang. Sekarang dua atau tiga hari sekali saya akan minum air tersebut.

Terima kasih kepada Kak Su.




Saya juga sering sakit kepala dan ganguan angin. Tabiat saya sama juga, suka menceritakan kepada kekawan sebab AKU ADALAH AKU , pada suatu hari saya dan seorang kawan berhenti minum di Restoran Pak Ahsan di Pasar Basah, Pekan Lama Sungai Petani. Kawan saya itu adalah seorang pesara guru ( Tuan Syed Ismail bin Syed Mohd.Akil ), kawan yang baik biasanya mereka akan bertanyakan situasi kesihatan masing-masing dan berdoa untuk kebaikan di antara satu sama lain. Untuk meringkaskan cerita sahabat saya tadi menasihatkan saya supaya amalkan minuman Tea Rooibos, saya pun ikut nasihatnya, alhamdulillah sihat dan sekarang saya telah bebas daripada cengkaman sakit kepala, saya dedahkan cerita ini kerana saya memang merasai, memahami, simpati dan empati kepada mereka yang mengalami gangguan kesihatan seperti disebutkan itu,

Saya tidak berniat untuk mengiklankan kedua-dua barang tersebut, juga tidak berhajat untuk mendapatkan keuntungan apa-apa kecuali mengharapkan keredaan Allah.

Terpulanglah kepada anda samada ingin mencubanya atau tidak, kalau mencubanya hendaklah dilaksanakan dengan kadar sederhana dan berhikmah. Minumannya boleh diambil seperti minuman harian yang lain. Berdasarkan pengalaman saya tea ini dapat menghalang daripada wujudnya angin yang berlebihan di dalam badan.Sekiranya anda tidak tahan denga rasanya anda boleh membancuhnya seperti tea biasa dengan mencampurkannya denga gula.

Terima kasih kepada Cikgu Syed Ismail.


Sekian. Allah Maha Mengetahui. Wassalam.

18 ulasan:

  1. salam Pak Ngah,
    Memang saya pun selalu meminum air 100 plus selalu kerana kepekatan air tersebut lebih kurang sama dengan kepekatan cecair badan kita. Biasanya kalau saya atau keluarga demam, itulah penimbal cecair badan.

    Teh Roibos itu memang telah terbukti secara saintifik munafaatnya terhadap tubuh badan peminum. Saya minum bukan kerana sakit, tapi rasanya yang agak enak berbanding teh-teh lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Agaknya ambil masa brp lama minus 100plus baru ok sakit lutut tu?

      Padam
  2. Salam Dr.Sam.
    Pak Ngah telah mendapat manfaat daripadanya, rasanya elok disebarkan kepada saudara kita yang lain.
    Terima kasih kerana Dr.Sam meyakinkan lagi pepercayaan Pak Ngah itu dengan penjelasan tersebut.

    BalasPadam
  3. Nak tanya....

    sakit lutut tu yg kalau turun tangga lutut kita berbunyi ke....

    emak saya ada kena sakit lutut macam tu, tapi sampai sekarang x baik2....

    nak buat kerja pun susah....

    betul ke yg sakit yang lutut berbunyi tu....kalau betul...Alhamdulillah....saya akan beritahu mak saya suruh amalkan air 100 plus....

    saya harap reply a.s.a.p ye....terima kasih banyak2....

    BalasPadam
  4. Salam,

    Saya baru berumur 25 tahun, juga mengalami sakit lutut. Lutut saya berbunyi apabila cuba bangun dari duduk dan kadang-kadang terasa sakit apabila duduk setelah lama berjalan.

    Jika membengkok kan lutut agak lama, terasa sakit dan nyeri. Saya agak hairan kerana sakit ini datang secara tiba-tiba.

    Saya mahu cuba tips 100 Plus Tuan..harap-harap berkesan :)
    Terima Kasih ya..

    BalasPadam
  5. teh rooibos ada jualkat mane? Senang nak dapt ke? Tlg...

    BalasPadam
  6. Saya kini telah menjangkau umur 64 tahun,Kesihatan saya adalah baik,alhamdulillah,cuma ada masaalah sakit lutut/Berbagai ubat saya telah cuba.Dengan membaca petua oleh saudara kita yang diatas,saya akan mencuba minum loo plus setiap hari(3 kali sehari.Insha Allah dengan izin Nya akan sembuh.

    BalasPadam
  7. saya sakit lutut ketika naik dan turun tangga..saya akan amalkan petua ini...tq

    BalasPadam
  8. saya mengalami sakit lutut hari ni, rasanya akibat panjat tangga dan turun tangga ke tingkat 3... ( sesi persekolahan dah bermula) mengajar tahun 6 di tingkat 3...Aduh!!
    nanti nk suruh suami belikan 100 plus

    BalasPadam
  9. Boleh tak minum lebih daripada 3 cawan sehari ?

    BalasPadam
  10. Mohd Amin Muhamad11 April 2013 11:24 PTG

    Terima kasih atas ilmu yang dikongsi...insyaAllah akan amalkan..tiba tiba sakit lutut ni

    BalasPadam
  11. Betull ke 100 plus bole membantu hilangkn sakit lutut?...saya nak cuba...da sbulan sakit lutut ni

    BalasPadam
  12. Saya pun mgalami mslh sakit lutut. Saya akan cuba petua ni. Terima kasih atas perkongsian.

    BalasPadam
  13. macam mana tu air 100 plus bila di indonesia?

    BalasPadam
  14. Sayapun skit lutut ni...nak cuba la 100 plus..

    BalasPadam
  15. Syukur terima kasih kerana kongsikan suatu petua yg amat2 berguna kpd kami. Semoga mujarab & sy akan amalkan in sya Allah hanya Allah swt shj dpt membalas budi baik tuan.

    BalasPadam
  16. Asalamualaikum tuan Terima kasih byk2 sy baru htr msj pd tuan pd 23jan2014 syukur slps sy baca artikel tuan sy trus amalkan mmg x sangka ianya mujarab dgn izin allah. Terima kasih sekali lg. ROHAI 0122963447

    BalasPadam
  17. assalamualaikum, air 100 plus memang berkesan lebih-lebih lagi bila demam..masa saya demam denggi tahun lepas saya minum 100 plus diselangi air masak 3 liter sehari sehingga saya baik demam..alhamdulillah sehingga kini family saya masih lagi amalkn minum 100 plus terutama abah saya yang x suka minum air gas nie boleh minum dan beli berbotol2 seminggu utk family..

    BalasPadam